Tel: +387 33 272 270   |   Fax: +387 33 272 271   |   Trampina 8,  71000 Sarajevo   |   [email protected]

    G. Dario Novalić - dnevni list "Dnevni Avaz", 5/6.11.2011.

    Broj: 033-02/12
    Datum: Sarajevo, 13.01.2012.

    ODLUKA
    Vijeća za štampu u Bosni i Hercegovini

    po žalbi g. Daria Novalića, direktora magazina „Start“, 
    na tekst objavljen u dnevnom listu „Dnevni avaz“ 5./6. 11.2011.

    Žalba se prihvata
    Prekršeni:
    Član 5 - Tačnost i fer izvještavanje
    Član 7 - Mogućnost odgovora
    Član 10 - Osobe optužene za krivična djela
    Kodeksa za štampu BiH

    Žalbena komisija Vijeća za štampu u BiH je razmotrila žalbu g. Daria Novalića, direktora magazina „Start“, na tekst „SDA je vlasniku 'Starta' iz budžeta dala 89.500 KM!“, objavljen 5./6.11.2011. godine u „Dnevnom avazu“. Žalbena komisija je zaključila da je prekršen  Član 10 - Osobe optužene za krivična djela, zbog nepoštivanja presumpcije nevinosti, Član 5 - Tačnost i fer izvještavanje i Član 7- Mogućnost odgovora, Kodeksa za štampu BiH, budući da žalbeniku nije data mogućnost objave ispravke pogrešnih navoda.


    Pojašnjenje:

    Žalbena komisija Vijeća za štampu u Bosni i Hercegovini je prihvatila žalbu g. Daria Novalića, direktora magazina „Start“, povodom teksta „SDA je vlasniku 'Starta' iz budžeta dala 89.500 KM!“, objavljenog 5./6.11.2011. godine. Žalbenik je redakciji dnevnog lista „Dnevni avaz“, uputio Demanti 11.11.2011. godine. Demanti nije objavljen u skladu sa Članom 7, Mogućnost odgovora, Kodeksa za štampu BiH, već je poslužio kao osnov za tekst „Šta je prešutio vlasnik 'Starta' u reakciji na aferu s potkupljivanjem medija državnim novcem“, objavljen 14.11.2011. godine u ovome listu.

    „Dnevni avaz“ je tekst od 5./6.11.2011. godine objavio sa nadnaslovom „Afere: Kako se narodnim novcem kupuje naklonost medija“ i podnaslovom „Zauzvrat niskotiražni medij prisiljen odrađivati prljave poslove. Sanader zbog slične afere već u zatvoru. Zašto je Obhođaš zaboravio aferu“. U tekstu je, između ostalog, navedeno: „Salko Obhođaš, ministar iz SDA u starom sazivu Vlade Federacije BiH, uplatio je na račun privatne firme NIK 'Denameda', koja je izdavač magazina 'Start', 89.500 KM iz državnog budžeta za usluge besmislenog reklamiranja koridora 5C!... Bivši ministar iz SDA se toga, navodno, 'ne može ni prisjetiti', iako potvrđuje da se to desilo. No da je do uplate došlo, potvrdio je Novalić, koji kaže da je raspisan tender i da je 'sve regularno'“.

    Objavljena je i izjava g. Novalića da je „raspisan tender“, da su se oni prijavili i „između nekoliko ponuđača ponudili najbolji projekt“. Nadalje, u tekstu je navedeo da se „prema svim informacijama, radi o klasičnoj zloupotrebi državnog novca te izvlačenju budžetskih sredstava i njihovom plasiranju o odabrane medije, kako bi oni zauzvrat odrađivali prljave poslove za političke stranke na vlasti... Prema nekim informacijama, u odnosu na broj priloga objavljenih u 'Startu' po tom ugovoru, jedan je članak plaćan i po 15.000 KM. Kako saznajemo iz izvora bliskog Ministarstvu, 'Start' je bio zadužen za objavljivanje tekstova i organiziranje okruglih stolova. 'Kada je na čelu Ministarstva bio Obhođaš, magazin 'Start' objavio je nekoliko tekstova. Mislim između šest i 12 tekstova tokom 2009. godine' – kaže naš izvor. Novac je prebačen u vrijeme predizborne kampanje, čime su još više potvrđene teze da se radi o klasičnoj kupovini naklonosti medija, i to državnim novcem!“.


    U anterfileu teksta pod naslovom „Novalića pritisnuli dugovi Selimovićima“ objavljeno je da je „Novalićev 'Start' u teškoj finansijskoj situaciji, zbog velikih dugova štampariji u vlasništvu Hilme i Muje Selimovića. Ucijenjen tim dugovima, Novalić je očito, kako bi se spasio gašenja novine, ušao u mutne angažmane koji  podrazumijevaju ubrizgavanje državnog novca, a sve kako bi za vladajuću SDA bio otvoren prostor medijima“.

    U demantiju upućenom redakciji lista „Dnevni avaz“, povodom navoda iz ovog, ali i još nekoliko tekstova na istu temu, g. Dario Novalić je naznačio da je „Salko Obhođaš, pomenuti ministar iz SDA, pismenu ostavku, napisanu na deset strana, podnio 30. augusta – zvanično je prihvaćena 9. septembra 2009. godine. Tender u kome smo na javnom otvaranju ponuda pobijedili potpisao je sekretar Ministarstva, a vodile su ga nadležne službe. Obhodžaš, dakle, nikakve fizičke, službene niti bilo koje druge veze nema niti je imao sa magazinom START, niti nadležnim Ministarstvom“. Nadalje je naznačio da „Magazinu START BiH nikada niko ništa, nažalost, nije dao niti poklonio“, te da su se na tender prijavile četiri kompanije, od čega „Komisija Ministarstva u sastavu dr. Jasmin Bučo, Hanka Mušinbegović, Danijel Čapelj, Nihad Malićbegović i Mirsad Ramić kao najupješnijeg ponuđača odabire našu kompaniju NIK DENAMEDA“.


    Povodom navoda da je „jedan članak plaćan i po 15.000 KM“, g. Novalić navodi da je „po tenderskoj dokumentaciji“, njihova obaveza bila informisati javnost na sljedeće načine „štampani mediji, elektronski mediji (radio) internet, distribucija pisanih materijala građanima, organizacija okruglih stolova... Objavljeno je 12 tekstova u magazinu START BiH, koje su pisali eksperti iz oblasti vezanih za prostorno uređenje FBiH, ali i naši novinari. Svaki ekspert je za svoj rad dobio prethodno dogovoreni honorar...“ Navedeno je i da su „svakih 14 dana na nekoliko radiostanica u FBiH imali emisije u kojima je sa slušaocima raspravljano o koridoru 5C“, da je „sve što su radili objavljeno na njihovoj web stranici“, da su „nakon svakog objavljenog broja magazina START štampali promotivne letke“, te da su „organizovali dva okrugla stola, u Mostaru i Sarajevu“  na kojima je bilo „preko 200 učesnika“.


    U vezi tvrdnje da su  „Novalića pritisnuli dugovi“ žalbenik je naveo da su „prošlu godinu poslovali pozitivno“, te da ne bi mogli ni pristupiti tenderu da nisu predočili „validne potvrde“ da su „izmirili sve obaveze prema radnicima, državi, porezima, da nisu kažnjavani itd“. 


    Žalbena komisija Vijeća za štampu u BiH je razmotrila objavljeni tekst,  te Demanti koji je g. Novalić uputio redakciji „Dnevnog avaza“, i zaključila da je „Dnevni avaz“ prekršio sve stavke Člana 5 - Tačnost i fer izvještavanje, Kodeksa za štampu BiH. Prekršen je Član 7 - Mogućnost odgovora, Kodeksa za štampu BiH jer demanti nije objavljen u cilju tačnog i nepristrasnog izvještavanja, kako je predviđeno ovim Članom Kodeksa za štampu. Konačno, Komisija je utvrdila kršenje Člana 10 - Osobe optužene za krivična djela, Kodeksa za štampu BiH, jer nije poštovana presumpcija nevinosti, a kojim se nalaže da niko neće biti tretiran kao kriminalac do donošenja pravomoćne sudske presude.

    Član 5, Tačnost i fer izvještavanje, Kodeksa za štampu BiH: Novine i periodična izdanja neće objavljivati netačne, krivonavodeće i iskrivljene materijale u vidu fotografija, tekstova ili drugih materijala.
    Fotografije i dokumenti ne smiju biti falsifikovani i/ili korišteni na krivonavodeći način.
    Novinska izdanja ne smiju prikrivati i/ili zadržavati bilo kakve važne informacije, čije bi obznanjivanje moglo materijalno uticati na tumačenje objavljenog izvještaja i razumijevanje kod čitalačke publike.
    Novinari i njihove publikacije imaju profesionalnu obvezu blagovremeno ispraviti bilo koju objavljenu informaciju za koju se utvrdi da je netačna. Izvinjenje i/ili ispravka će biti objavljeni s dužnim isticanjem.
    Novine ili periodično izdanje će uvijek izvještavati istinito i tačno o ishodu radnje poduzete u vezi s klevetom u koju su bili uključeni. Novinari će izvještavati samo na osnovu činjenica čije je porijeklo novinaru poznato.
    Kod izvještavanja i komentara kontroverze, novine i periodična izdanja će se potruditi saslušati i predstaviti sve strane u sporu.
    Ukoliko jedna strana u kontroverzi odbije da se stavi na raspolaganje novinaru, publikacija može opravdano navesti ovo odbijanje u svom izvještaju.

    Član 7,Mogućnost odgovora, Kodeksa za štampu BiH: Pravo na odgovor će biti proširen na relevantne osobe ukoliko publikacija, koja je u pitanju, procijeni da takav korak doprinosi tačnosti i nepristranosti izvještavanja. Ukoliko je ikako moguće, na raspolaganje će biti stavljena mogućnost neposrednog odgovora u izdanju publikacije u kojem je objavljena optužba i/ili netačno navedene informacije, u dužini ne većoj od integralno objavljenog teksta.

    Član 10, Osobe optužene za krivična djela, Kodeksa za štampu BiH: Novine i periodična izdanja neće nikoga tretirati kao kriminalca prije donošenja sudske presude koja to potvrđuje. Novine i periodična izdanja imaju obavezu ne donositi preuranjene sudove o krivici optužene ličnosti. Novine i periodična izdanja imaju obavezu da objave informaciju o odbacivanju optužbe ili oslobađanju ličnosti za koju su ranije objavili da je optužena ili da je suđenje počelo.

    Članovi/ce Žalbene komisije: Predsjedavajući, prof.dr. Miodrag Živanović; sutkinja Nada Arsenić; novinar Fuad Kovačević; prof.dr. Nada Ler-Sofronić; advokatica Nada Dalipagić i novinar Milan Šutalo.

    Predsjedavajući Žalbene komisije

    prof.dr. Miodrag Živanović

    Kontakt

    Vijeće za štampu u BiH
    Trampina 8
    71000 Sarajevo
    Bosna i Hercegovina

    Tel: +387 33 272 270
    Fax: +387 33 272 271
    E-mail: [email protected]
    Web: www.vzs.ba

    © 2017 Vijeće za štampu u Bosni i Hercegovini. All Rights Reserved. Website realizovan sredstvima Misije OSCE-a u BiH, NED i UNESCO / EC.